| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
k-style
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 8:25:36 Onderwerp: Groei van de koi |
|
|
Goede morgen
ik heb een vraagje heb sinds kort een vijverke met enkele kleine koi's .
Nu mijn vraagje wat zou ik moeten doen voor een snelle optimale groei ?
Mvg kenny |
|
| Naar boven |
|
 |
Alain VDB administrator

|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 8:32:49 Onderwerp: |
|
|
Welkom
Om het potentiëel van de koi eruit te krijgen moet je zorgen voor héél goed water, geen ammoniac, nitriet en nitraat dus...hopen op een warm voorjaar een hete zomer en een warm najaar...en veel en vooral gezonde voeding...dat zijn de voornaamste voorwaarden
Je mag ze gerust eens voorstellen met enkele foto's hoor en ook je vijver mag je gerust eens de revue laten paseren...  |
|
| Naar boven |
|
 |
kindai showa
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 8:34:38 Onderwerp: Re: Groei van de koi |
|
|
| k-style schreef: | Goede morgen
ik heb een vraagje heb sinds kort een vijverke met enkele kleine koi's .
Nu mijn vraagje wat zou ik moeten doen voor een snelle optimale groei ?
Mvg kenny |
Dan moet je maar twee dingen doen.
1:zorgen voor goede waterkwaliteit.
2:zorgen voor veel goed voer.
Maar hou er rekening mee dat je met veel voeren je water er niet beter op word.
Dit krijg je dan weer goed door waterwissels of extreem veel planten.
grt ks  |
|
| Naar boven |
|
 |
k-style
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 8:54:32 Onderwerp: |
|
|
ok bedankt voor de uitleg heb je een idee welke voer het beste is voor de groei ?
ik post enekel foto's van mijn vijverke ...en van een koi die ik even apart moet steken door ziekte
ik moet wel zeggen ben nog maar net begonnen dus mijn kennis is nog nul ...
Groetjes kenny |
|
| Naar boven |
|
 |
Alain VDB administrator

|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 9:19:47 Onderwerp: |
|
|
Toch een mooie vijver
Zie ik daar vinrot bij de koi?
Controleer je soms eens je waterwaarden?
Vele koi-aandoeningen zijn te wijten aan slechte waterkwaliteit...
Kan je ook wat meer vertellen over de vijverinhoud en de filtering... |
|
| Naar boven |
|
 |
k-style
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 11:35:40 Onderwerp: |
|
|
| hij is een 4000l en voor de filtering een 200kg lava steentjes en boven in de filter planten die volop in de groei zijn ... heb bij de opstart moeilijkheden gehad met de water kwalteit maar deze is gepasseert ... de koi krijgt nu een antibiotica en is aan de betere hand |
|
| Naar boven |
|
 |
k-style
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 11:35:57 Onderwerp: |
|
|
| hij is een 4000l en voor de filtering een 200kg lava steentjes en boven in de filter planten die volop in de groei zijn ... heb bij de opstart moeilijkheden gehad met de water kwalteit maar deze is gepasseert ... de koi krijgt nu een antibiotica en is aan de betere hand |
|
| Naar boven |
|
 |
k-style
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 12:02:48 Onderwerp: |
|
|
hij is een 4000l en voor de filtering een 200kg lava steentjes en boven in de filter planten die volop in de groei zijn ... heb bij de opstart moeilijkheden gehad met de water kwalteit maar deze is gepasseert ... de koi krijgt nu een antibiotica en is aan de betere hand geen vinrot hoor het is toevalig een plek op de foto
 |
|
| Naar boven |
|
 |
jeroenie
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 12:26:23 Onderwerp: |
|
|
uw koi heeft uitgerafelde vinnen, als gevolg van een slechte waterkwaliteit! bij vinrot of ontstoken vinnen, zijn de uiteindes roze/rood gekleurd, wat hier niet het geval is!
zeker goed uw nitriet, nitraat en ammoniak in de gaten houden! |
|
| Naar boven |
|
 |
etienne v
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 12:45:44 Onderwerp: |
|
|
| k-style schreef: | | de koi krijgt nu een antibiotica en is aan de betere hand |
Dat is wel vloeken in de kerk  |
|
| Naar boven |
|
 |
k-style
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 13:03:34 Onderwerp: |
|
|
herstelt dat nog ?
Hij heeft wel last gehad van rode vinnen maar met de antibiotica is het beter .
iemand nog tips ? hij had rode vinnen en rode plekken op de zijkant |
|
| Naar boven |
|
 |
jeroenie
|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 18:48:43 Onderwerp: |
|
|
vinnekes komen wel terug in orde man, nie mee inzitten!
gewoon zorgen dat het water goed is van kwaliteit, dast belangrijkste! |
|
| Naar boven |
|
 |
exkoicursus

|
Geplaatst: Vr 11 Jun 2010, 19:19:42 Onderwerp: vinnen |
|
|
Er is dus wel degelijk wat aan de hand met de vinnen.
De oorzaak aeromona's pseudomonas. Maar de basisoorzaak als de aantasting van de vinnen pas gebeurde in jou nieuwe vijver. Heel simpel een onstabiele filter met slechte waterwaarden.
Dit is het steeds terugkerend fenomeen wanneer je op een traditionele manier wil filteren voordat er wat stabiliteit opgebouwd is door de " goede" bacterien ben je maanden bezig met heel veel meer vallen dan opstaan. het uit zich steeds in hetzelfde parasitaire en of bacteriele problemen.
Bacterien die vinaandoeningen etc veroozaken zijn nagenoeg altijd in het water aanwezig, zo ook veel parasieten. Echter als je algemene waterkwaliteit al slecht is gaan die welig tieren en toeslaan.
Geen enkel filter of filtersysteem is stabiel en het eerste jaar is altijd een probleem jaar. Want iedereen rekent net op baccies en of plantjes die hun werk doen terwijl die pas na enkele jaren stabiel zijn.
Zorg eerst voor water waar geen ammoniak tot nitriet nitraat gevormd word en maak het dan moeilijk door allerhande filtersystemen.
Al zal het dan wel lukken want dan is er reeds een biofilm gevormd.
Nog een noot over antibiotica, ja eens het begint dan moet er wel naar gegrepen worden want anders is het echt pompen of verzuipen.
Ben ik tegen wildspuiten absoluut, geloof ik dat iedere koidokter eerst een antibiogram maakt, helemaal niet. men grijpt meestal eerst naar een breedspectrum want tegen dat de cultuur gekend is al vaak te laat.
Net als bij een mens he heb je een angina dan word er ook niet eerst een antibiogram gemaakt maar zal de arts ook meteen starten met een antibioticum kuur. Doet de arts het niet en dat risico gaat hij niet nemen want een angina kan op je hartkleppen slaan en de dood beteken.
Vandar dat hij meteen zonder antibiogram start met een antibioticum kuur.
Waarom vertel ik dit om niet altijd super anti radicaal op te treden, noodzak is vaak kiezen of delen.
Hierover moet ook geen moord en brand geroepen worden als het niet nodig is.
Over AB nog een belangrijke operking ok het word te pas en ten onpas gebruikt. Maar ik deed vroeger stage bij een pediater ( kinderarts) en het rijk der vrouw in der tijd het favoriete dames blad predicte ook allerhande alternatieve genees wijzen. Zelfs bij meningitis ( hersenvliesontsteking) meermals heb ik die dokter horten vloeken van verdimme..... als je begrijpt wat ik bedoel.
Als er ene is die zou moeten een hekel hebben aan antibiotica dan ben ik het zelf wel. want ik heb mijn beroep als verpleegkundige moeten stopzetten door een besmetting van ziekenhuisbacterie. Ik ben volledig onimuun tegen staffylococus aureus wat bij iedere mens normaal een commensaal is. Lig ik twee dagen in het zieken huis dan zit ik vol etterbuilen. Vandaar dat ik nu vis schep ipv van in de operatie zaal te werken. De oorzaak was niet antibiotica,maar het iedere keer ontsmetten van de handen met het blauwe spul in de fles. Op den duur groeiden de bacterien in het ontsmettingspul.
Maar waar AB nodig is, is het nodig en moet niet ten gronde geboord worden. Laat daar een deskundige over beslissen!
Nog een voorbeeld uierontsteking bij een koe, denk je dat de dierenarts tijd heeft voor een antibiogram of zal hij meteen behandelen om de koe te redden wat denk je,,,,,,,,???????
Antibiotica en het is de schuld van de vis en of de kwekers(soms), neen heren en dames het is meestal de schuld van de koikeeper tenzij er al problemen waren bij aankoop.
Zorg voor goed water, verlaag je bacteriele belasting en dan gaan aeromonas minder hard toeslaan.
Nu even on topic als je groeiende koi wil wat heb je nodig?
- Koi met groeicapaciteit
- Gezond water ( zo laag mogelijk TDS en DOC)
- Zuurstof
- Hoge temperatuur
- Voer naargelang je filtersyteem aankan.
Phil |
|
| Naar boven |
|
 |
|